Utorok30. apríl 2024, meniny má Anastázia, zajtra

Astronómovia objavili čiernu dieru 33-krát väčšiu ako Slnko: Budete v šoku, keď zistíte, kde sa nachádza

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

PARÍŽ – Misia v rámci vesmírnej misie Európskej vesmírnej agentúry našli čiernu dieru v našej galaxii. Nazýva sa Gaia BH3 a je tridsaťtri násobne väčšia ako Slnko. Údajne ide o najväčšiu čiernu dieru, aká kedy vznikla z explodujúcej hviezdy v našej galaxii.

Nie je nezvyčajné, že astronómovia objavia čierne diery. NASA napríklad v novembri našla čiernu dieru starú 13,2 miliardy rokov. Čo robí túto jednu čiernu dieru výnimočnou, je to, že sa nachádza v blízkosti našej planéty. Aj keď je Gaia BH3 od Zeme relatívne blízko, stále je vzdialená 2 000 svetelných rokov. Netreba sa preto obávať, že zničí našu planétu. Novoobjavenú čiernu dieru vedci priamo nevideli, ale odvodili ju z pohybov toho, čo vyzeralo ako osamelá hviezda, ktorú považujú za jej spoločníka. Spomínaná hviezda – súčasť súhvezdia Aquila – sa očividne „kývala“, čo astronómom nasvedčovalo, že sa pravdepodobne nachádza v blízkosti čiernej diery, informuje portál Live Science.

Ďalšie čierny diery by mohli astronómovia objaviť po zverejnení ďalších údajov z vesmírneho teleskopu Gaia, ktorý mapuje Mliečnu dráhu. Tie však nebudú k dispozícii až do roku 2025. Pasquale Panuzzo, astronóm z observatória v Paríži, ktorý je súčasťou francúzskeho Národného centra pre vedecký výskum (CNRS) a hlavným autorom tohto nálezu, v súvislosti s historickým nálezom označil Gaiu BH3 za skutočného jednorožca. „Takéto veľké čierne diery sme doteraz zaznamenali iba vo vzdialených galaxiách,“ uviedol vo vyhlásení. „Je to úplné prekvapenie, je to najhmotnejšia čierna diera hviezdneho pôvodu v našej galaxii a druhá najbližšia doteraz objavená,“ dodal.

Podľa NASA existuje okolo 50 hviezdnych čiernych dier, ktoré vedci objavili v Mliečnej dráhe. V strede našej galaxie je tiež skutočne veľká čierna diera – Sagittarius A*. Tá je 4,3 milióna krát väčšia ako Slnko.

Viac o téme: Čierna dieraMliečna dráhaGaia BH3